dinsdag 30 september 2008

Absurde mens

De woorden gedreven, bevlogen, romantisch en nieuwsgierig stuwen je omhoog als een ballon. Totdat kritisch, nuchter en voorzichtig inzetten als zwaartekracht die naar beneden trekt. Waarna je uiteindelijk lui, luchtig en plagerig verderdrijft. Helemaal goed.

Je ziet er stralend uit! En je houdt van toneelspelen en de absurde mens. Dat treft! Is het leven niet één groot spel? Daar heb ik ooit een stukje over geschreven op: http://stukje.punt.nl/?id=274321&r=1

Zullen we verder vertellen?

Groeten,
Mark

zondag 28 september 2008

Houden van zowél grote als kleine dingen (4)

Erg fijn om te horen dat je mijn berichtjes werkelijk kunt waarderen. Je bent de enige die mij hier vriendelijk over terugmailt, de rest lijkt een stuk ongevoeliger voor mijn grappigheid. Dat kan echter ook komen door mijn scepsis over de vrouwelijke behoefte aan iemand die met beide benen op de grond staat om zowél van kleine als grote dingen te genieten. Ik straal zulke eenvoud op het eerste gezicht nou eenmaal niet uit. Jij komt er langzaam achter dat ik wel heel erg kan genieten van zo iets kleins als mailtjes sturen naar jou.

Begrijp ik het goed dat je wil zeggen dat jouw Cro-Marian grot nog niet gedecoreerd is met mannenhoofden, geschoten na een wilde nacht? Dat je misschien wel iets meer het type kat-uit-de-boom bent? Een type trouwens dat, volgens mij, bovengemiddeld vaak van zowél grote als kleine dingen houdt.

Fijn om te lezen dat je op vakantie hebt ontspannen van de natuur. Tenminste, ik mag hopen dat je niet bent gaan wandelen langs steenkolencentrales. Ik heb laatst genoten van de bomen, bergen en beekjes in Luxemburg. En elke berg had een hoogste punt dat me riep.

Ik ben erg nieuwsgierig geworden naar je shopresultaten. Stuur je me een foto?

Groeten,
Mark


PS. Ik heb je onbedoeld langer op anwoord laten wachten dan mijn intentie was. Zie dit niet als uiting van desinteresse of dominantie, of als middel om spanning op te bouwen.

donderdag 25 september 2008

Welhaast niet weggeweest (3)

Ben je al thuis? Dat was de vraag die ik je al dagen wilde stellen. Gewoon als openingswoordspeling, om het ijs te breken. Nog voordat ik in actie kan komen verras je me met een dapper bericht, dat rebels ingaat tegen het klassiek romantisch ideaal uit je vorige mail. Een vrouw die het voortouw neemt, dat klinkt welhaast als een recht.

Toch opmerkelijk. Laatst was het lied van Ome Henk op tv, en galmde "Lief konijntje had een vliegje op z'n neus" door mijn huis. Daarna ben ik de dames van Sex & The City regelmatig tegengekomen, en vandaag sluit ik af met het programma Thuis op de Belgische tv. Het lijkt welhaast alsof je nooit bent weggeweest.

Komen we uit bij de vraag die ik je eigenlijk wilde stellen, al een tijdje geleden, maar waar ik helaas niet meer aan toe ben gekomen voor je vakantie. Waar ga je naartoe, en wanneer ben je er weer? Vind je het goed als ik vol smacht op je volgende berichtje wacht?

Groeten,
Mark

dinsdag 9 september 2008

Verstrooiing

We zijn allebei 30, 63 en 170, en hebben Reve als vriend. Laat ik een stuk uit zijn Wolfje gebruiken, waarin hij het geluk van Wolfje en Vosje beschrijft, om deze volmaaktheid te illustreren:

"Niets van de één scheen meer geheim te zijn voor de ander, of het nu elkanders ziel en hart, dan wel elkanders lichaam betrof. Zo sprak het ook vanzelf, dat Wolf en Vos, nadat ze verzadigd waren van hun stoeien op de brits waarop Vos geslapen had, samen onder de douche gingen, en dat Vos zich helemaal door Wolf liet wassen. En daarbij vond Vos het helemaal niet erg, dat Wolf heel lang over dat wassen van Vos deed, en de schuimende spons in zijn hand veel langer dan nodig was op liefkozende wijze op die plaatsen van Vos zijn jongenslijf liet toeven, die Vos tot een echte jongen maakten."

Verstrooiing treedt op als een golf je lichaam binnenvalt, en energie alle kanten wordt opgestuurd. Is liefde dan energie die je bijzonder weet te raken?

Groeten,
Mark

maandag 8 september 2008

Geen clown (4)

Misschien mis ik het haar, de ogen, de lengte, de kleur of de afstand die je zoekt. Ben ik niet charmant genoeg, niet het juiste soort of praat ik teveel. Ook mannen zoeken een verklaring als hun eigenwaarde dreigt te worden aangetast.

Van de redactie kreeg ik laatst echter dit opbeurende bericht:
"Gratis leden kunnen wel je persoonlijke berichten ontvangen en lezen. Gratis leden kunnen geen berichten met persoonlijke bericht beantwoorden." Nu snap ik het, we spelen helemaal niet op gelijk terrein, je kunt me eenvoudigweg niet dienen van repliek! Hoe kan ik in al mijn opwinding nou steeds vergeten met een emailadres af te sluiten?

Maargoed door al dat gedoe voel ik me zo langzamerhand wel een beetje een clown, en ik hou he-le-maal niet van clowns. Dat gezicht, en die rode neus, en dat lachen almaar. Nog maar te zwijgen van dat olijke lopen, die niet grappen en die overdreven verbazing als je al aan een scheet denkt. Je zult er maar elke week een aan je bed hebben staan, als goedbedoeld vermaak. Hopelijk maak ik zoiets niet los in jou.

Ik wil niet te boek staan als clown, dus verlos me en zeg me dat het niet zo is. Wees anders hard edoch eerlijk.

Groeten,
Mark

zondag 7 september 2008

Leven met hoofd én hart

Laat ik open en eerlijk zijn voordat ik begin. Na introspectie moet ik bekennen dat ik misschien niet voldoe aan je voorwaarde: gespeend zijn van arrogantie. Met regelmaat gebruik ik namelijk de uitspraak: "Arrogantie heb ik niet meer nodig". Juist niet om mezelf te verheerlijken, te aanbidden of neer te kijken op anderen. Maar om te behoeden voor het gevaar van arrogantie, dat je -eenmaal gebruikt- verslaafd maakt aan voeden met je eigen superieure beeld. Nu ik dat niet meer nodig heb wil ik graag anderen helpen. Al sluipt daar nog wel eens de schijn van arrogantie in.

Je geniet van buiten zijn! Wat is de natuur ook mooi he: verdwalen in het bos, helemaal bovenop een berg klimmen, rupsjes, slangetjes, hommels, beekjes, paddestoelen, verlaten paadjes! Maak je ook foto's van de natuur als je gaat fietsen? Ik heb laatst een filmpje gemaakt van een koe met een hele lange tong. Dat was erg grappig, kijk maar op:
http://www.youtube.com/watch?v=4nq3EdXMuXU

Je hebt moeite om met je hoofd én je hart te leven. Ik vraag me af of je hoofd of je hart je meevoert zonder te wachten op aansluiting van de ander. Ik denk eerder je hart, als ik op het gevoel en de warmte waarmee je schrijft af moet afgaan. Alhoewel je zelfkennis misschien eerder duidt op het hoofd. Wil je me meer vertellen?

Groeten,
Mark

vrijdag 5 september 2008

Jouw terrein (2)

Het is toch weer die voetnoot in je beschrijving -met haakjes en een sterretje zo goed aangegeven- die me overhaalt te schrijven. Misschien is het een zwakte, het is niet anders*.

Zo te lezen zijn er veel meer dingen waar je wel van houdt dan waar je niet van houdt. Dat zie ik graag, een beetje positiviteit in het leven. Ik heb je al eens geschreven, op een andere site, maar snel daarna was je weg, zonder teken of reden als lid verdwenen. Ik zie hier graag het positieve van in.

Het kan natuurlijk zijn dat je de liefde van je leven hebt gevonden. Dat gun ik je graag. Toch wil ik je behoeden voor de tijdelijk hogere orde waarin je bent binnengelokt. Pas op voor verwachting, voordat je het weet laat ze je in de steek en word je teruggeworpen in een moeras vol twijfel.

Het kan ook zijn dat je mijn berichtje maar vervelend vond, en dat je dacht dat uitschrijven een snelle manier was om van me af te komen. Ik moet je helaas teleurstellen. Mijn obsessie voor contact leggen met vrouwen die voetnoten in hun profiel gebruiken is zo groot, dat daar met een dergelijk eenvoudige stap niet aan te ontkomen valt.

Het kan echter ook allemaal een kwestie van toeval zijn. Een ongelukkige samenloop van omstandigheden, waarin mijn smeekbede voor erkenning is opgegaan in de stapel berichtjes van anderen. Jouw besluit om je terug te trekken heeft mijn berichtje gekruisd, nog voordat de inhoud ervan kon worden ervaren. Hoe durf ik ook anders te verwachten van zo´n boeiende vrouw, die leeft in een wereld waarin strand, zee en gras zich uitstrekken als gelaagd hoogpolig tapijt. Daar waar spelfouten zich voelen misplaatst, en waar met mooie Duitse woorden wordt geschermd.

Wat maak ik nou voor kans op jouw terrein? Een jongeman uit het Zuiden zonder strandwandeling gevoet. Die onwennig giechelt bij lopen op zand en sprietjes, vanwege zijn jeugd op geboend parket. In jouw wereld voel ik me een Fremdkörper, een Einzelgänger, een Nudel! Door je uit te schrijven maak je me rücksichtslos duidelijk dat ik nog lang niet salonfähig ben. Trotzdem zal ik doorzetten, al is het maar om uiteindelijk bemind te worden om voortdurende naïviteit.

Groeten,
Mark


* Zelf hou ik ook erg van voetnoten, vooral vanwege hun relatie met het laatste woord.

donderdag 4 september 2008

Broekspijpen

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, laat ik je een stuk uit Pornografie voordragen:

"Fryderyk herhaalde: 'Laat zij ze omslaan'

Dat was schaamteloos -dat was een binnendringen in die twee- was een bekentenis dat hij van hen opwinding verwachtte: doe dat, daar doen jullie me een plezier mee, dat verlang ik... Het was hen binnenhalen in de dimensie van onze begeerte, van onze dromen over hen. Ze zei niets.

Ze bukte alleen en sloeg zijn pijpen om, maar hij verroerde zich niet; de stilte van hun lichamen was absoluut.

Wat was dat? Ze heeft dus zijn broekspijpen omgeslagen. Ze heeft dat gedaan omdat het kon, zeker, niets bijzonders, gewoon uit vriendelijkheid...maar ze wist wat ze deed. Ze wist dat het voor Fryderyk was -voor zijn plezier- dus was ze het ermee eens dat hij plezier aan haar beleefde... Aan haar."

Wat een observatie, wat een eenvoud, wat een schrijfstijl, die Gombrowicz. Misschien is mijn strooien met citaten in onschuld, en jouw bereidheid tot lezen uit spanning en nieuwsgierigheid, voor het oog van een buitenstaander wel net zo bevredigend als het omslaan van broekspijpen.

Veel onbekende namen waar jij meer van weet: Bukowski, Henry Miller, Kerouac. Mijn interesse is uit een diepe slaap gewekt.

Zou je mij daarmee willen vermaken?

Groeten,
Mark

dinsdag 2 september 2008

Inspiratie

Dat gedoe met mannen ook altijd, ze doen altijd het tegenovergestelde van wat je verwacht. Als ze vrouwen nou eens zouden begrijpen. Je zoekt dus een man die verzorgt met tegengas, egoistisch niet aantrekkelijk is en zelfstandig niet vreemd gaat. Dat moet lukken, toch?

Je schrijft: "Het gaat me er niet om dat iemand aan een eisenlijst voldoet; niet om welk merk schoenen je draagt, wat je op je brood doet, wat voor werk je doet. Het gaat om het hoe... het gaat er om op de een of andere manier inspiratie in het leven te ervaren". Dat zeg je mooi. Het gaat niet om zijn kenmerken, het gaat om wat hij met je doet. Je wil zijn inspiratie graag ervaren als een gevoel dat je omarmt, vervult en geruststelt, zonder van jezelf te worden weggenomen.

Je open blik vol schoonheid straalt een mystierieuze gloed van rust in mij. Je bent sprookjesachtig.

Weet ik je te inspireren?

Mark

Vrouwenseries (2)

Achter in mijn tuin staat een mooi houten konijnenhokje, helemaal verscholen. Al zou ik er geen konijn instoppen, daarvoor is hij wat klein. Hoe komt dat bij jou, die fetish voor konijnenhokken?

En over die vrouwenseries...dat heeft een vrouw toch helemaal niet nodig. Die valse feel-good injecties met zelfvertrouwen. Je mag inderdaad gewoon op die vent afstappen, dat is het recht van een zelfverzekerde vrouw. Want jij doet toch waar je zin in hebt, en niemand houdt je tegen. En dat kan allemaal zonder je onzeker te voelen, je te schamen, spijt te krijgen, voorzichtig te zijn of stom over te komen. Jij als vrouw mag dat, zonder toestemming! Ik begrijp echter dat sommige vrouwen behoefte hebben aan een regelmatige herhaling van beelden rondom deze thematiek. Het zal wel iets neurotisch zijn, waarbij iedere keer een klein laagje onzekerheid wordt weggeschaafd.

Bijna angstig wacht ik, simpel man-vlees, op de volgende niets ontzienende stap van een door-de-series-geverfde, sterke, jonge vrouw.

Groeten,
Mark

maandag 1 september 2008

Gewoon schrijven (3)

Het is alweer een tijdje geleden dat ik je heb geschreven. Zonder iets te horen laat het me maar niet los. Een boeiende vrouw die praat in stilte, dat klinkt bekend.

Dat doet me denken aan twee jaar geleden, toen sprak ik ook met een vrouw in stilte. Maar omdat ook ik praatte in stilte, kon ik van haar niet verlangen dat ze enig signaal zou ontvangen.

Het tempo waarmee je je passies opsomt houdt me al minutenlang bezig. Heb je die imposante lijst in één keer verzonnen? Of ben je iemand die haar profiel als een Barbie opmaakt, verzorgt, en koestert, en zich zo een identiteit voorhoudt zonder zelfvertrouwen te verliezen? Ik denk het eerste*.

Ik zou niets liever willen dan een open boek zijn, maar iedere keer als ik over mezelf schrijf kan ik me niet herkennen in al die willekeurige woorden. Ik ben wel graag eerlijk tegen je, dus laat ik uitleggen hoe ik zo geworden ben aan de hand van mijn Amazon Wish List (lees mee op http://www.amazon.com/gp/registry/wishlist/378OHF5CQMNX1?&page=24).

In 1999 begon mijn reis met psychologische manipulatie, subliminale communicatie, gezichtsuitdrukkingen, onze hersenen, betekenisleer, taalfilosofie, retorica, ondervragingstechniek, tijdsbeleving, herinnering, Rorschach, cinema, Eisenstein, visuele illusies, semiotiek, Goffman, media, communicatie en propaganda. Dit bracht mij uiteindelijk tot sociale psychologie, symbolisch interactionisme, en identiteit. De mens houdt zichzelf continu voor de gek, én anderen.

Nu kan ik niet meer schrijven zonder te twijfelen of ik manipuleer met subtiele woorden, verdraai met meerdere betekenis, verdoezel met selectie of inspeel op gevoelens met associatie. Vandaar dat ik maar gewoon schrijf.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je mijn aandacht hebt weten te grijpen. Ik nodig je uit mee te leven naar het moment dat de stilte overgaat in een gesprek. Raken we ooit nog uitgepraat?

Groeten,
Mark


* Omdat mijn grappig bedoelde voetnoten niet onverdeeld succesvol zijn, hier nog eentje om het af te leren.

zondag 31 augustus 2008

Wijn

Wijn als aanknopingspunt. Dat alcohol weer zo nodig het verbindende element moet zijn. Het zal eens niet.

Laatst was ik nog blij verrast dat ik een vrouw kon boeien met gesprekken over wijn. Minder blij werd ik van haar teken van afwezigheid: aandacht die gegrepen werd door toenadering van een nerd.

Hopelijk weet ik jouw aandacht langer vast te houden.

Ik hou ook van een mooi glas wijn. Ik geniet pas echt als mijn aanrecht vol kristal, beroerd door het koord van het gordijn, welhaast muziek voortbrengt.

Nu begrijp ik het pas echt. Je noemt wijn als eerste vrijetijdsbesteding, in je lijst met favoriete boeken staan twee wijnboeken, je zoekt een man die van een mooi glas wijn houdt, je drinkt vaak, en je nickname is druif. Dat kan geen toeval zijn.

Hier zit het de laatste tijd een beetje tegen qua wijn. De overheerlijke lycheesmaak van de Gewurztraminer ging net iets te snel vervelen, de Pouilly Fume kon zijn verwachtingen niet waarmaken, de Bordeaux Superieur had net iets te lang gelegen en de Spaanse rosé was net iets tezeer een Spaanse rosé. Toch maakt de herinnering aan die Ribera del Duero of die mix van Monastrell, Cabernet en Tempranillo veel goed. Het wordt weer hoog tijd voor een Châteauneuf.

Maargoed, jij hebt ´t niet alleen maar over wijn, dan zal ik dat ook niet doen. Je bent op zoek naar interessante mensen, die origineel zijn en een duidelijke mening hebben. Op het internet is inderdaad de kans het grootst dat je mij ontmoet. Al weet ik niet of ik een duidelijke mening heb, omdat ik me niets kan voorstellen bij geen duidelijke mening.

Rest alleen nog je behoefte aan een lekker bekkie. Dat is in handen van het spel der hormonen gespeeld op jouw terrein. Ik ben benieuwd naar de uitslag.

Groeten,
Mark


PS. Bij het tot stand komen van dit stuk is geen wijn geconsumeerd. Juist om te kunnen afsluiten met een boeiende tegenstrijdigheid.

Wauw

Eindelijk iemand waarvan de persoonlijkheid niet samenvalt met sporten, tv series en het kenmerk filmpje-pakken. Je weet wat je wil, schrijft niet in meta, en toont jezelf in deze zinnen. Wat een mooi en kloppend verhaal heb je geschreven.

Dat maakt me erg nieuwsgierig. Ik zou graag een gesprek met je voeren. Kijken of het tempo en diepgang de tijd overwinnen. Ervaren of toenadering passie wordt.

Ik geloof in de kracht van het moment, in elkaar ontmoeten, en meteen begrijpen. Dat kun je afdoen als een klassiek romantische gedachte, een stereotiep. Het kan ook waarheid worden, als je openstaat voor vervoering door deze gedachte. Is het niet allemaal een kwestie van (durven te) geloven?

Dat klinkt wellicht wat hard van stapel, maar laat je niet afschrikken door de prikkelingen die ik graag uitdeel. Uitgesproken hebben mijn woorden reeds dezelfde verstoring gebracht als sporen in verse sneeuw. Door onomkeerbaarheid gedoemd om van te genieten.

Groeten,
Mark

donderdag 28 augustus 2008

Lief kopje (1)

Dat is een lief kopje, en een mooie glimlach!

Toen ik je profiel las zag ik er meteen het nut van in: m'n tuin is een rotzooi, het konijnehok moet worden opgeknapt en mijn keuken schreeuwt om aandacht (en m'n buik om lekker eten).

Nu vraag ik me af of ik het volhou als de tegenprestatie het kijken naar wanhopige huisvrouwen is. Ik denk dat ik gillend wegren.

Los daarvan ben ik toch wel een beetje nieuwsgierig naar je. Zie jij een link?

Groeten,
Mark

Cirkelzagen en touwtjetrekken

Het cirkelzagen, touwtjetrekken en borduren volg ik prima. En dat nachtenlang kletsen klinkt ook goed. Waar heb je het graag over dan? En wat lees je?
Ik ben nieuwsgierig.
Groeten,
Mark

dinsdag 19 augustus 2008

Liegen (2)

Ik was aangenaam verrast door je profiel, zoiets kom ik eigenlijk nooit tegen. Wat je schrijft is erg herkenbaar. Je vindt alles interessant, weet veel, doet veel, bent niet bang om te leren, en overall klinkt het no-nonsense. Dat maakt je zeer interessant. Ik heb meteen gereageerd in afwachting van je aandacht.

Toch jammer dat ik geen berichtje heb teruggekregen. Ik zou graag met je willen spreken. Ik ben nieuwsgierig naar onze gesprekken.

Misschien heb ik je afgeschrikt met het woord liegen, gebruikt in een ongelukkige context. Wees niet bang, dat sloeg slechts op de noodzaak van het brein om zichzelf voor de gek te houden. Ik leg het je graag uit.

Nou, dan ga ik nu maar weer lekker wachten op antwoord*

Groeten,
Mark


* Humor van zender en ontvanger liggen vaak niet op 1 lijn. De grappig bedoelde ondertoon moet niet worden verward met een signaal van wanhoop of hopeloosheid.

vrijdag 15 augustus 2008

Echt heel slim (1)

Zo lees ik het graag: hij moet écht heel slim zijn! Dat trekt alleen maar mannen die zichzelf overschatten, en dat doe ik graag. Zullen we het danmaar over manipulatie, beelden, liegen om te leven, gedrag, wereldeconomie, politiek, design, wijn, mensen of literatuur hebben?

Mark

Waar zullen we het eens over hebben

Vrouwen maken zich het meest zorgen over hun uiterlijk op hun 28e. Komt dat door de verleiding tot onzekerheid, verkocht als zelfvertrouwen op tv?

Vissen worden geslacht met verdoving. Is dat het lot van de rationele mens, genoodzaakt lijden te verbreden naar organismen niet in staat pijn te communiceren, met zintuiglijk waarneembare signalen?

Wordt de mens gedreven door erkenning en moraal, gevangen in zijn eigen onschuld?

donderdag 7 augustus 2008

Denken en natuur

Denken en natuur, dat is een mooie combinatie! Zo te lezen ben je iemand die weet wat hij wil, en die niet zomaar iets doet. Bewustzijn kan ik erg waarderen.
Ik ben een ongecompliceerd man die nodeloos ingewikkeld kan zijn. Maar dat hoeft niet perse. Zin in een ervaring?
Groeten,
Mark

Mooie voetjes

Je gebruik het woord passie bovengemiddeld vaak. Daarachter schuilt vast een eigen passie voor passie. Heel goed, want zonder passie wordt elke handeling zo willekeurig.
Je hebt mooie voetjes.
En dat een relatie een aanvulling in plaats van een invulling moet zijn ben ik volkomen met je eens. Vraag blijft natuurlijk hoe je een relatie dan moet invullen?

Groeten,
Mark

Piano

Leuk dat je piano speelt, dat heeft me altijd gefascineerd. Zo vlug met je vingers bewegen. Wat mooi dat mensen worden geraakt door jouw raam met muziek uit jouw handen gevloeid. Dat is bijzonder.
Groeten,
Mark

maandag 28 juli 2008

Duitse woorden (1)

Dat is nog eens een interessant profiel, wie zou er achter schuil gaan? Verslaafd aan aan bewegende beelden, dat klinkt bekend. Ik vind het heerlijk om op te gaan in een beeldenstroom. Wat doe jij er zoal mee?
Het gebruik van een voetnoot in de beschrijving van je ideale vakantie is mij niet onopgemerkt gebleven. Al wil ik zeker m'n best doen je ervan te overtuigen dat wijn ECHT veel lekkerder is.
Geen tv en Duitse woorden! Ik hou van Duitse zinnen, waarbij je tot in het oneindige gemacht werden sein müssen können erachter kan plakken. De meesten kunnen dat niet waarderen.
Ik ben blij verrast. Zin om wat berichtjes heen-en-weer te sturen?
Groeten,
Mark